Miłośnicy malarstwa weneckiego mają okazję obejrzenia obrazów wybitnych przedstawicieli tego stylu na wystawie „Tycjan – Veronese – Tiepolo. Arcydzieła malarstwa włoskiego ze zbiorów Accademia Carrara w Bergamo” w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Na wystawie zobaczymy 36 obrazów, przede wszystkich dzieła szkoły weneckiej, ale także szkoły lombardzkiej z Bergamo, które powstały od końca XV do XVIII wieku.

W renesansowym malarstwie weneckim, głównym środkiem wyrazu stał się kolor w odróżnieniu od malarstwa florenckiego, które opierało się na obliczonym matematycznie rysunku. Szczególna umiejętność swobodnego łączenia nasyconych barw i światła odróżniała malarzy tworzących w tym regionie. Wenecja, jako ośrodek handlu międzynarodowego, skupiała wymianę towarów i kulturowych inspiracji. Dlatego artyści weneccy mogli czerpać wpływy od twórców z innych regionów świata i wypracować odrębny styl. Weneccy malarze docenili technikę malarstwa olejnego, którą zapożyczyli od Niderlandczyków, a także upowszechnili tematy świeckie w malarstwie: pejzaż, motywy muzyczne, motyw mitycznej arkadii.
Na wystawie w Muzeum Narodowym w Poznaniu zobaczymy dzieła przedstawicieli weneckiego renesansu i manieryzmu: Tycjana, Jacopa Palmy il Vecchio, Lorenza Lotta, Paola Veronesa oraz malarzy XVIII wieku: Pietra Longhiego, Francesca Guardiego, Giambattisty Tiepola, czy znanego z działalności także w Polsce Bernarda Bellotta zwanego Canalettem.

Wystawa jest także okazją do zapoznania się z malarstwem artystów szkoły w Bergamo np.Giovana Battisty Moroniego czy Evaristo Baschenisa. Accademia Carrara w Bergamo powstała w XVIII wieku dzięki inicjatywie hrabiego Giacomo Carrara, mecenasa sztuki i kolekcjonera. Dziś Accademia gromadzi ponad 1800 dzieł sztuki malarstwa włoskiego, holenderskiego, niemieckiego oraz flamandzkiego.
Wystawa czynna od 2 czerwca do 5 sierpnia 2012
Alicja Wilczak
Źródło: Muzeum Narodowe w Poznaniu
Fot. 1 Tycjan, Madonna z Dzieciątkiem, ok. 1507
Fot. 2 Paolo Caliari zwany Paolo Veronese (1528–1588), Święta Krystyna rozdająca ubogim kawałki rozbitych bożków pogańskich, 1586–1587
Fot. 3 Benedetto Caliari /atrybucja/, Ogród przy weneckiej willi, ok.1580–1590
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl