Oblicze nowoczesności – Portret w Wiedniu około 1900 roku

Wystawa w National Gallery w Londynie pokazuje czas przełomu wieku XIX i XX w Wiedniu na podstawie malarstwa portretowego. Wiedeń w okresie od 1867- 1918 był ośrodkiem kulturalnego i społecznego przewrotu. Od 1867 do końca I wojny światowej w 1918 roku, miasto było cesarską stolicą Austro-Węgier, jednego z największych mocarstw w Europie.

Okres ten miał przełomowe znaczenie dla sztuki, kultury i życia społecznego. Był to czas odnowy gospodarczej, tolerancji religijnej oraz etnicznej. Wiedeń rozkwitał, a portret służył jako wyznacznik zamożności i statusu społecznego. Wyrażał też napięcia społeczne. W latach poprzedzających 1918 rok portrety często przedstawiały niepokój i alienację, odzwierciedlając wzrost konserwatywnych, nacjonalistycznych i antysemickich ruchów masowych oraz upadek imperium.

Obrazy Gustava Klimta, Egona Schiele i Oskara Kokoschki stanowią główny akcent wystawy. Sztuka, zarówno najbardziej znanych malarzy tego okresu, jak i mniej popularnych jak Arnold Schönberg, Broncia Koller, czy Isidor Kaufmann, była jednocześnie zachowawcza i radykalna. Artyści podejmowali jeden z głównych tradycyjnych tematów, ale stosując nowoczesne tendencje w malarstwie wyrażali atmosferę zmieniających się obyczajów i nastrojów społecznych.

Młodsze pokolenie wiedeńskich malarzy reprezentuje na wystawie Hans Makart i Anton Romako. Obrazy prezentowane na ekspozycji pochodzą z największych muzealnych zbiorów dzieł sztuki, między innymi z MoMA w Nowym Jorku, Belwederu w Wiedniu, a także z mniejszych publicznych i prywatnych kolekcji.

National Gallery London
Facing the Modern: The Portrait in Vienna 1900
Wystawa trwa do 12 stycznia 2014
www.nationalgallery.org.uk

Fotografie:
1.Egon Schiele (1890-1918), Portret Alberta Paris von Gütersloha, 1918 r., olej na płótnie, 140 x 110,3 cm © The Minneapolis Institute of Arts, Minnesota.
2. Arnold Schönberg (1874-1951), Niebieski autoportret, 1910 r., olej na płycie, 31,1 x 22,9 cm, Belmont Music Publishers, Pacific Palisades/CA. Courtesy Arnold Schönberg Center (CR11)
3. Oskar Kokoschka (1886-1980), Portret Hansa and Erici Tietze-Conrat, 1909 r., olej na płótnie, 76,5 x 136,2 cm, The Museum of Modern Art

Alicja Wilczak

Udostępnij

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *