Finisaż wystawy „Guercino. Triumf baroku”

W Muzeum Narodowym w Warszawie dobiega końca wystawa „Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich”. Dzieła Guercina, jednego z najwybitniejszych malarzy włoskiego baroku, można podziwiać do niedzieli 2 lutego 2014 roku. Warto przy tym pamiętać, że gdyby nie szybka decyzja warszawskiego Muzeum Narodowego po trzęsieniu ziemi w Cento, do tej wystawy w Warszawie prawdopodobnie by nie doszło! A dzięki niej- jesteśmy na mapie kulturalnej Europy!

Trzęsienie ziemi w 2012 roku w Cento pozbawiło miasteczko znacznej części historycznych budowli, w tym pinakoteki, gdzie mieściła się największa na świecie kolekcja dzieł Guercina. Cento jest jego rodzinnym miastem. Kolekcja obrazów została uratowana, ale nie ma swojej stałej siedziby. Muzeum Narodowe w Warszawie zaproponowało zorganizowanie retrospektywnej wystawy malarza. Jest to pierwsza w Europie tak bogata prezentacja twórczości włoskiego artysty poza jego ojczyzną. Wśród eksponowanych płócien znajdują się najsłynniejsze kompozycje pochodzące z kolekcji włoskich – pinakoteki oraz kościołów i pałaców Cento, a także ze zbiorów słynnej rzymskiej Galleria Nazionale d’Arte Antica di Palazzo Barberini. Autorem nowoczesnej aranżacji plastycznej ekspozycji jest Boris Kudlička, znany scenograf teatralny i projektant.

Zakończeniu ekspozycji towarzyszy bogaty program finisażu. Od południa do wieczora w weekend 1—2 lutego na zwiedzających czekają liczne atrakcje. W sobotę MNW zaprasza na trzy wykłady: „Guercino. Mistrz barokowych kontrastów”, „Guercino i Bolończycy w kręgu polskiej kultury artystycznej” oraz „Guercino. Czego nie zobaczyliśmy na wystawie?”, familijne warsztaty (obowiązują zapisy) i naukę XVII-wiecznych tańców, którą w strojach z epoki poprowadzi zespół Pawanillia. W niedzielę po raz ostatni wysłuchamy wykładu „Guercino. Mistrz barokowych kontrastów”, a także prelekcji o barokowym malarstwie Flandrii. Z historykami sztuki przybliżającymi twórczość Guercina i sztuki baroku spotkamy się także w przestrzeni wystawy. Na zakończenie finisażu wystąpią aktorzy Teatru „Akt”, którzy wcielą się w postaci z obrazów Guercina i zainicjują interakcje z widzami.

Szczegółowy Program finisażu znajduje się na stronie internetowej Muzeum www.mnw.art.pl w zakładce Edukacja / Programy do wystaw czasowych.

1 lutego / sobota

12.00 „Guercino. Mistrz barokowych kontrastów”– wykład Przemysława Głowackiego wprowadzający w tematykę wystawy
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVIIwiecznych postaw artystycznych.
Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 50 minut

13.00
„Miny, gesty, pozy”
– warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat
Zapisy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00 pod numerem telefonu +48 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo: edukacja@mnw.art.pl (do piątku 31 stycznia do godz. 15.00) zbiórka w Holu Głównym / obowiązuje bilet warsztatowy / ok. 80 minut

14.00
„Guercino i Bolończycy w kręgu polskiej kultury artystycznej” – wykład dr hab. Anny Lewickiej-Morawskiej, prof. ASP

Obecność sztuki Guercina i malarzy szkoły bolońskiej w polskiej kulturze artystycznej XVIII, a zwłaszcza XIX-go stulecia rozważana będzie w dwóch perspektywach. Pierwsza dotyczy zaistnienia i funkcjonowania tych dzieł na ziemiach polskich w publicznej przestrzeni świątyń czy wystaw,druga – znajomości malarstwa przywołanych twórców wśród artystów polskich tego czasu.
Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 60 minut

dr hab. Anna Lewicka-Morawska, prof. ASP – historyczka sztuki, absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego; pracę doktorską obroniła w Instytucie Sztuki PAN. Tytuł dr. hab. uzyskała w 2006 roku na macierzystej uczelni. Zajmuje się historią i teorią sztuki XIX wieku oraz dziejami polskiej kultury artystycznej. W ASP pracuje od 1976 roku, obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Przez 15 lat kierowała Międzywydziałową Katedrą Historii i Teorii Sztuki. Od 2011 pełni funkcje prodziekana Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną i kierownika Katedry Historii Sztuki i Teorii Kultury.

15.00–17.30
„Barokowe animacje i konwersacje”
Nauka XVII-wiecznych tańców z zespołem Pawanillia, zagadki, gry i ćwiczenia związane z epoką baroku. Hol Główny i sala edukacyjna / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum

16.00
„Guercino. Czego nie zobaczyliśmy na wystawie?”
– wykład Przemysława Głowackiego
Bohater kończącej się właśnie wystawy był niezwykle płodnym artystą, sprawnym malarzem i świetnym rysownikiem. Jego prace znajdują się w wielu światowych kolekcjach. Na wykładzie poznamy obrazy i rysunki, które przybliżą nam twórczość malarza oraz pozwolą szerzej spojrzeć na dzieła zaprezentowane na warszawskiej ekspozycji.
Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 60 minut

2 lutego / niedziela

12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów”
– wykład Urszuli Król wprowadzający w tematykę wystawy
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVIIwiecznych postaw artystycznych. Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 50 minut

13.00 i 15.00
„Finisaż z AKTEM”

Aktorzy Teatru Akt wcielą się w postaci z obrazów, ożywią zatrzymane na nich historie, pozwolą pełniej odczuć klimat dzieł. Inspiracją będzie bogactwo gestów i mimiki bohaterów dzieł Guercina. Akcja aktorów opierać się będzie na działaniu interaktywnym, szukaniu relacji z widzami, wciąganiu ich w wyimaginowany świat wyobraźni, który mogą swobodnie kreować na równi z aktorami. Przerysowane gesty, plastyczny ruch aktorów, bogata mimika i kostiumy wpiszą się w klimat malarstwa Guercina, czasem go uzupełnią, ale niekiedy sprowokują także do innego spojrzenia na świat włoskiego artysty.
przestrzeń wystawy / obowiązuje bilet wstępu na wystawę

14.00
„Barokowa Flandria”
– Hanna Benesz, kustosz Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej MNW
Bogactwo barw oraz dynamiczna kompozycja odzwierciedlająca emocje i ruch to główne cechy flamandzkiego malarstwa, w którym ze szczególną mocą ujawniają się dyrektywy teoretyków baroku: docere, delectare, permovere. Flamandzkie obrazy dają okazję do poznania (docere) pouczających epizodów z życia świętych, do doświadczenia zachwytu (delectare) nad naśladowczym kunsztem w realistycznym ukazywaniu przedmiotów i faktur oraz do wzruszeń (permovere) wypływających z elegijnych scen pasyjnych.
spotkanie w galerii stałej / zbiórka w Holu Głównym / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum / ok. 60 minut

15.00, 16.00, 17.00
„Guercino. Triumf baroku”
spotkania na wystawie prowadzone przez historyków sztuki współpracujących z Działem Edukacji MNW zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 60 minut

Fot.www.mnw.art.pl
1 Guercino, 1591–1666, Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny Aleksandryjskiej w obecności św. Karola Boromeusza (1614–1615), olej na desce, 50,2 × 40,3 cm, Fondazione della Cassa di Risparmio di Cento
2. Guercino, 1591–1666, Święty Franciszek słuchający muzyki anielskiej, ok. 1620, olej na płótnie, 113,5 x 79,5, Muzeum Narodowe w Warszawie
3. Wystawa „Guercino. Triumf baroku”. Muzeum Narodowe w Warszawie, foto: B.Bajerski/ Muzeum Narodowe w Warszawie

Udostępnij

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *