W Pekinie trwa wielki pokaz sztuki polskiej, a w Krakowie w Muzeum Narodowym obejrzeć można wystawę jednej z najlepszych w Polsce kolekcji sztuki chińskiej.
Wystawa koncentruje się wokół motywu smoka, który symbolizuje w kulturze chińskiej ideę dobra, pozytywnych zmiany i odradzanie się życia.
Na ekspozycji zaprezentowano część zbiorów – ok. 400 wybranych dzieł sztuki chińskiej: obrazy, grafiki, rzeźby buddyjskie, ceramikę, ubiory, akcesoria, nefryty, jadeity, wyroby z brązu emalii, laki, szkła, wachlarze, fajki, tabakierki, instrumenty muzyczne oraz zabawki. Najstarsze obiekty pochodzą z epoki Han (206 p.n.e.–220 n.e.), większość natomiast pochodzi z drugiej połowy panowania mandżurskiej dynastii Qing (1644–1911). Wiele z tych zabytków zaprezentowano po raz pierwszy.

Kolekcja sztuki chińskiej Muzeum Narodowego w Krakowie, tworzona była od ponad stu lat dzięki zakupom instytucji i darom prywatnych kolekcjonerów m.in. Ferdynanda Kowarskiego, inżyniera kolejowego i architekta, który na początku XX wieku pracował w Pekinie. Kowarski nabył wówczas około trzystu zabytków, które trafiły do MNK w 1909 i 1927 roku za pośrednictwem jego rodziny. Wiele cennych darów przekazał prof. Julian Ignacy Nowak – lekarz, który pełnił funkcję rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także – w roku 1922 – objął stanowisko premiera Rządu Polskiego. Profesor Julian Ignacy Nowak należy do najważniejszych darczyńców MNK. W 1946 r. przekazał kolekcję 275 muzealiów, w tym niezwykle cenny zbiór 165 wyrobów z ceramiki, pochodzących z Chin.

W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie
19 lutego – 5 lipca 2015
Muzeum Narodowe w Krakowie
fot. Muzeum Narodowe w Krakowie – materiały prasowe
1. Wytworne spotkanie w Zachodnim Ogrodzie (fragment) Jedwab, papier, tusz, farby wodne, zwój poziomy. Sygn. Qiu Ying. / fot. Karol Kowalik – Pracownia Fotograficzna MNK
2. Czaple przy wierzbie Atrybucja tradycyjna Tu Bing (1770–1824). Jedwab, tusz, farby wodne. / fot. Karol Kowalik – Pracownia Fotograficzna MNK
3. Lalki poruszane mechanicznie Epoka Qing, XVIII w. Blacha srebrna, złocona, kość słoniowa, nici jedwabne, trybowanie, rzeźbienie
Alicja Wilczak
Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl
