Malarstwo Katarzyny Kowalskiej

Malarstwo Katarzyny Kowalskiej to przestrzeń ciągłych poszukiwań i eksperymentów z formą. Artystyczne próby dotyczą zagadnień technologicznych. Artystka wykorzystuje właściwości fizyczne materii oraz analizuje przestrzeń. Te poszukiwania skutkują niekiedy efektami, które zaskakują samą autorkę. Zapraszamy od odkrycia twórczości młodej artystki, w oryginalny sposób łączącej abstrakcyjność kompozycji z inspiracją rzeczywistością.

Dla młodej malarki, Katarzyny Kowalskiej malarstwo jest niewątpliwie najważniejszą formą twórczości, obok rysunku, ilustracji i fotografii. Ważną inspiracją jest architektura, przestrzeń miejska, design, street art i grafika komputerowa. Artystka skupia się na samym procesie tworzenia, który jest syntezą jej obserwacji i doświadczeń.

W pracach Katarzyny Kowalskiej widać fascynację abstrakcją geometryczną oraz perspektywą i przestrzenią. Artystka poszukuje trafnego połączenia form geometrycznych z motywami przywodzącymi na myśl ekspresjonizm abstrakcyjny. Takie obrazy są wynikiem głębokich przemyśleń.

Źródła inspiracji Katarzyna Kowalska czerpie z otaczającego świata. Wiele kompozycji inspirowanych jest współczesną architekturą. W ten sposób powstał np. cykl „Muzea” z 2013, w którym artystka nawiązała do fasad budynków Muzeum Żydowskiego w Berlinie i Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

W pracach z cyklu „Krajobrazy Perspektywiczne” wyraźnie widać studia nad przestrzenią i perspektywą. Kompozycje zbudowane są w nakładających się płaszczyzn oraz brył w intensywnych, nasyconych kolorach. Zdają się one wychodzić przed obraz, pogłębiając wrażenie głębi.

Katarzyna Kowalska skupia się również na opracowaniu faktury swoich prac. Zróżnicowana powierzchnia płótna dodatkowo uwydatnia kompozycję. Artystka często stosuje własną technikę, częściowo opartą na kolażu lub pozostawieniu miejscowo grubej warstwy farby, wyraźnego impastu.

Katarzyna Kowalska nie poprzestaje na eksperymentach nad formą i kolorem. W cyklu Mroźny dyptyk z 2014 roku wykorzystała naturalny proces zamarzania farby na 20 stopniowym mrozie. Dodatkowo używa w swoich pracach farby złotej i srebrnej co dodatkowo wzbogaca zarówno kolor jak i fakturę kompozycji. Takie rozwiązanie zastosowała między innymi w kompozycjach „Mroźny dyptyk”. W procesie łączeniu technik malarskich powraca także, do dawnych metod takich jak np. laserunek zastosowany w pracy „Helios House” z 2014 roku. Na uwagę zasługuje praca Bez tytułu/ Perfekcjonizm” z 2013 roku, w której artystka ukazała zarys męskiej postaci w pozie skupienia z ręką podpierającą czoło. Na pierwszym planie widzimy jednak rozmaite mechanizmy, koła zębate, łańcuch rowerowy oraz liczniki. Na białym tle umieściła ciągi cyfr złożonych z zer i jedynek. Kompozycja przywodzi na myśl szeroko rozumiany rozwój, proces twórczy, być może i ten towarzyszący artyście podczas tworzenia.

Katarzyna Kowalska nadaje swoim abstrakcyjnym kompozycjom zaskakujące tytułu np. „Nastroje”, „Atmosfera”, czy „Krajobraz biperspektywiczny”. Spojrzenie na pracę, gdy poznamy jej tytuł pozwala dostrzec zupełnie nowy przekaz.

Karolina Wolska

Katarzyna Kowalska – malarstwo

wystawa: 15 – 29 maja 2015

Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej

ul. Puławska 17, Warszawa

www.napiorkowska.pl

Fot.

1. Katarzyna Kowalska,80×80=6400, 2013, Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej

2. Katarzyna Kowalska, Perfekcjonizm, 2013, Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej

3. Katarzyna Kowalska, Star Wars, 2013, Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej

Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *