Wiosna – La Primavera Sandro Botticellego

S. Botticelli Primavera

„Primavera” to jeden z najbardziej podziwianych i jednocześnie tajemniczych obrazów na świecie. Emanuje pięknem, delikatnością i melodyjnym nastrojem. Dzieło to – powstałe po 1482 roku – jest jednym z najważniejszych obrazów Botticellego. Obraz został zamówiony do willi di Castanello, która należała do Lorenza i Giovanniego di Perifrancesco. „Wiosna” pokazuje indywidualny i niepowtarzalny styl Botticellego.

S. Botticelli, Primavera

Każdy z elementów obrazu jest hipnotyzujący. Poznajemy trzy Gracje, Czystość, w którą Kupidyn strzela z łuku, Piękno i Rozkosz. Z prawej strony obrazu biegnie nimfa – Chloris – którą dotyka swym powiewem Zefir – wiosenny wiatr. Z ust nimfy płyną kwiaty ozdabiające Wiosnę.

S. Botticelli, Primavera

Historyczne okoliczności powstania obrazu stanowią nadal temat żywych sporów. To samo dotyczy jego interpretacji. Jedni uważają, że”Primavera” może być alegorią władzy Wenus (postać centralna) – królestwo Wenus, gdzie dobro zwycięża zło – jako realizacja humanistycznej utopii, której idea popularyzowana była przez neoplatońskich filozofów z Akademii Florenckiej. Istnieje też hipoteza, iż obraz to alegoria miłości Giuliana Medici i zmarłej przedwcześnie (w 1476) Simonetty Vespucci. Botticelli często odwoływał się do tej nieszczęśliwej historii, między innymi w słynnym obrazie „Narodziny Wenus”. Według innej hipotezy obraz przedstawia alegorię śmierci, przedstawionej jako podmuch Zefira; niebieskawa postać znajdująca się z prawej strony obrazu) i ponownego życia na Polach Elizejskich wspomnianej damy.

S. Botticelli, Primavera

Brzemienna Wenus z jej błogosławiącym gestem ręki przypomina Madonnę. Merkury przypomina zaś św. Sebastiana (młodzieniec wyciągający dłoń do nieba). Obraz może więc odwoływać się do religii chrześcijańskiej. Jeszcze inni historycy sztuki uważają, iż obraz jest alegorią szczęśliwych rządów Wawrzyńca Wspaniałego.

Przedstawiona w „Primaverze” Botticelliego, pełna harmonii i cnoty scena opowiada przede wszystkim o zachwycie natury powracającą wiosną. Mam nadzieję, że i my wszyscy na wiosnę nie będziemy musieli długo czekać i tego Wam wszystkim życzę!
Katarzyna Kucharska

S. Botticelli, Primavera

Fot. 1 Sandro Botticelli, Primavera, detal Flora
Fot. 2 Sandro Botticelli, Primavera, detal Trzy Gracje
Fot. 3 Sandro Botticelli, Primavera, detal Chloris i Zefir
Fot. 4 Sandro Botticelli, Primavera, detal Merkury
Fot. 5 Sandro Botticelli, Primavera, tempera na desce, 203×314 cm, Galleria degli Uffizi, Florencja

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *