W prestiżowym centrum sztuki współczesnej w Sztokholmie, Bonniers Konsthall, prezentowany jest cykl wystaw „Art of Memory”, który podejmuje temat historii i pamięci. Indywidualne wystawy trzech artystów: Gerarda Byrne’a, Cecilii Edefalk i Aliny Szapocznikow w bardzo odmienny sposób odnoszą się do tego, jak prywatna i wspólna pamięć kształtują nasze życie i tożsamość.
Gerard Byrne odtwarza przeoczone, pomijane momenty współczesnej historii. Cecilia Edefalk uwalnia ducha przeszłości w serii obrazów, poprzez prezentację dokumentacji miejsc, w których te obrazy pokazywane były wcześniej.

Rzeźby i rysunki Aliny Szapocznikow opowiadają o bolesnej pamięci ciała. Artystka tworząc rzeźby przedstawiające fragmenty własnego ciała dążyła do utrwalenia materii, która ulega przemianom. Jej twórczość przedstawia swoisty autoportret, a wymiar pamięci ma indywidualny charakter. Przeciwieństwem dla indywidualnego wymiaru pamięci są projekty pomników, które również tworzyła Alina Szapocznikow np. pomnik Chopina – z Oskarem Hansenem, pomnik Juliusza Słowackiego, Pomnik Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, Pomnik Bohaterów Warszawy, upamiętniający ofiary Auschwitz. Wystawa wspomina jej twórczości m.in. poprzez prezentację materiału z prywatnego archiwum Szapocznikow: filmy przedstawiające rzeźbiarkę podczas pracy, zdjęcia dzieł, które już nie istnieją oraz dokumentację wcześniejszych wystaw artystki.
Alicja Wilczak
Alina Szapocznikow, Art of Memory
Bonniers Konsthall, Sztokholm
od 4 września do 24 listopada 2013 roku
www.bonnierskonsthall.se/
Fot. www.bonnierskonsthall.se/
1. Alina Szapocznikow, „Cendrier de Célibataire I”, 1972
2. Alina Szapocznikow, „Tumours Personified”, detal, 1971
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl
