Arcydzieła włoskiego malarstwa w Gdańsku

Tycjan, Ecce Homo, 65,5x53 cm, olej na płótnie

W gdańskim Muzeum Narodowym można oglądać dwie ekspozycje dzieł z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu w Rumunii: malarstwo włoskie na wystawie „Antonello da Messina, Tycjan, Veronese” oraz złotnictwo na wystawie „Skarby Siedmiogrodu”.

Na wystawie „Antonello da Messina, Tycjan, Veronese. Mistrzowie malarstwa z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu” eksponowane są dzieła powstałe od końca XV do końca XVIII wieku, ale głównie dominują obrazy powstałe w Wenecji i Rzymie od końca XVI do połowy XVIII stulecia. W mniejszym stopniu reprezentowani są artyści działający w Neapolu i Mediolanie. Oprócz malarzy rekomendowanych w tytule wystawy można zobaczyć dzieła m.in. Francesca Francanzano, Alessandra Magnasca.

Antonello da Messina,

Włoska część kolekcji hrabiego Samuela von Brukenthala (1721–1803 r.), habsburskiego gubernatora Wielkiego Księstwa Siedmiogrodu, miała dla niego znaczenie prestiżowe. Osobiście lub przez agentów próbował przejąć schedę po wybitnych kolekcjonerach, udało mu się zakupić obrazy ze zbiorów cesarza Leopolda Wilhelma i Marii Teresy. By jego kolekcja mogła stanowić kompletną panoramę szkół włoskich, Brukhenthal zmuszony był kupować dzieła „w pakietach” zawierających również dzieła słabszego pędzla, pozyskiwał bądź zamawiał kopie najwybitniejszych dzieł włoskich z najsłynniejszych kolekcji europejskich (w tym wiedeńskiej).

Szczególny charakter włoskiej części kolekcji siedmiogrodzkiej wynika z powszechnego w czasach nowożytnych przekonania o artystycznym prymacie Italii, która do połowy XVII wieku dyktowała gust Europie. To w nowożytnych Włoszech wskrzeszono i zrekonstruowano antyczny ideał artystyczny, tu wypełniono treścią pojęcie inwencji, zastosowano zasadę decorum, ustalono hierarchię tematów malarskich.

Paolo Veronese, Portret dziecka, 23x20 cm, olej na płótnie naklejonym na karton

Wystawa potrwa od 10.09.2011 do 22.01.2012

Fot. 1. Tycjan, Ecce Homo, 65,5×53 cm, olej na płótnie
2. Antonello da Messina, „Ukrzyżowanie”, 39,4×23,1 cm, tempera na drewnie gruszkowym
3. Paolo Veronese, Portret dziecka, 23×20 cm, olej na płótnie naklejonym na karton
Źródło: Muzeum Narodowe w Gdańsku

Materiały pochodzą od organizatora.

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *