Na początku XIX wieku, pierwszy król Bawarii, Maksymilian I Józef Wittelsbach (1756-1825), zgromadził wspaniałą kolekcję dzieł sztuki. Skupił się niemal wyłącznie na dziełach siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich, przedstawiających głównie pejzaże i sceny rodzajowe. Monarcha gromadził również dzieła współczesnych malarzy, które były inspirowane przedstawieniami mistrzów holenderskich.
W grudniu 1826 roku, prywatna kolekcja królewska została sprzedana na aukcji. Niektóre wybitne dzieła zostały nabyte do zbiorów państwowych, inne trafiły do Althe Pinakothek – np.w ramach kolekcji Ludwika I. Nadal wiele dzieł z kolekcji Maksymiliana I Józefa Wittelsbacha rozproszonych jest na świecie. Z dzisiejszego punktu widzenia, największą stratą zgromadzonej przez króla Bawarii kolekcji było arcydzieło Vermeera „Kobieta trzymająca wagę” z 1664. Ta znakomita praca wraca do Monachium z National Gallery of Art w Waszyngtonie, na okres trzech miesięcy. Obraz prezentowany jest wśród innych wyjątkowych obrazów „Złotego Wieku”- w tym dzieła Jacoba van Ruisdaela, Willema van de Velde Młodszego i Philipsa Wouwermana.
Wystawa potrwa do 19.06.2011
Fot. Jan Vermeer „Kobieta trzymająca wagę” 1664. © National Gallery of Art, Waszyngton
Źródło:www.pinakothek.de
Alicja Wilczak
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl
