W tej mierze, w jakiej jest to możliwe, chcę malować jedynie obrazy, które ewokują tajemnicę z takim czarem i precyzją, jakie właściwe są życiu myśli. Wydaje się oczywiste, iż precyzyjna i urzekająca ewokacja tajemnicy polega na przedstawianiu rzeczy potocznych, ale zestawionych lub przekształconych w taki sposób, że tracą związek z naszymi myślami zarówno naiwnymi, jak i uczonymi.
René Magritte [1]
Belgijski malarz surrealista – René Magritte, żyjący w latach 1898-1967, chociaż był zdecydowanie mniej popularny od najbardziej znanego nadrealisty – Katalończyka Salvadora Dalego, jest twórcą jednych z najbardziej niezwykłych obrazów XX wieku. Malarz zestawiał ze sobą przedmioty niepasujące do siebie, wręcz kontrastowe. Nie odwzorowywał rzeczywistości, przekształcał ją lub tworzył na nowo. Wymagał od odbiorcy świeżego i naiwnego spojrzenia na otaczający go świat. Od 28 września w Museum of Modern Art w Nowym Yorku można oglądać wystawę zatytułowaną „Magritte: The Mystery of the Ordinary, 1926–1938”.

W przeciwieństwie do innych przedstawicieli kierunku np. Salvadora Dalego, w pracach Magritte’a rzadko pojawiają się dziwne twory o niewiadomym przeznaczeniu. Większość jego płócien przedstawia rzeczy dobrze znane z codziennego życia, np. meloniki, jajka, ptaki, chmury, beczkę, sztalugi, trąbę, krzesło, kwiaty, gipsowy tors. Ukazane przedmioty są jednak realne tylko pozornie. Nadrealista prowadzi grę z percepcją widza, igra z jego przyzwyczajeniami w postrzeganiu świata. Banalne rzeczy umieszczał w sytuacjach, w jakich ich nie spotykamy; nadawał im nowy porządek i niepokojące znaczenie. René Magritte zestawiał ze sobą przedmioty niepasujące do siebie, wręcz kontrastowe. Nie odwzorowywał rzeczywistości, przekształcał ją lub tworzył na nowo. Wymagał od odbiorcy świeżego i naiwnego spojrzenia na otaczający go świat. Nadawał swoim dziełom dziwaczne tytuły, nie pasujące do prezentowanej wizji. Dzięki temu zmuszał widza do myślenia, wywoływał nieznane wcześniej skojarzenia i sensy.
Źródło:www.moma.org
Fot.1. René Magritte. The Menaced Assassin. Brussels, 1927. Oil on canvas, 59 1/4″ x 6′ 4 7/8″ (150.4 x 195.2 cm). The Museum of Modern Art. Kay Sage Tanguy Fund. © 2013 Charly Herscovici, Brussels/Artists Rights Society (ARS), New York.
Fot.2. René Magritte. Au seuil de la liberté (On the Threshold of Liberty). London, 1937, Oil on canvas, The Art Institute of Chicago. Gift of Mary and Leigh Block, 1988.
[1]Źródło cytatu: O. Waldenberg, Le Surrealisme, Genewa 1962, s. 83, cyt. za: Krystyna Janicka, Surrealizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 101, 106.
Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl
Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia
Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com
Wszystkie prawa zastrzeżone