Paul Klee w Tate Modern

Wystawa „Paul Klee – Czyniąc widzialnym” w Tate Modern prezentuje twórczość jednego z najbardziej wpływowych artystów XX. Malarz związany był z różnymi kierunkami: ekspresjonizmem, kubizmem i surrealizmem, ale jego prace wymykają się oczywistym klasyfikacjom. Jego dzieła, zazwyczaj niewielkich rozmiarów, odwołują się do poezji, muzyki, łącząc abstrakcję z figuracją.

Paul Klee urodzony w 1879 roku Münchenbuchsee koło Berna kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. W 1912 roku poznał takich artystów jak Wassily Kandinsky, Franc Marc i wkrótce przyłączył się do grupy Der Blaue Reiter. W 1914 odwiedził Tunezję, która wywarła duży wpływ na jego twórczość. Wystawę w Tate Modern rozpoczynają prace artysty z czasu I wojny światowej, kiedy to Klee opracował swój indywidualny styl. Na ekspozycji w Tate Modern zobaczyć można abstrakcyjne, patchworkowe kompozycje, które stały się cechą charakterystyczną jego malarstwa.

Serce wystawy to prace z okresu, gdy Paul Klee pracował jako profesor w szkole Bauhaus w Weimarze (1920 – 1931). W tym czasie malarz nieustannie rozwijał technikę akwareli, polegającą na nakładaniu na siebie kolejnych warstw koloru, co pozwalało mu osiągnąć subtelne niuanse barwne i tonalne. Eksperymentował również z techniką dekalkomanii. Jego prace zachowują wpływ konstruktywizmu, a jednocześnie są liryczne, pełne odniesień do rzeczywistości.

Po przeprowadzce do Düsseldorfu i objęciu stanowiska profesora na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, doskonalił swoje techniki malarskie w obrazach inspirowanych podróżami. W 1933 roku Klee został odwołany ze stanowiska nauczyciela przez nazistów i schronił się w Szwajcarii, a jego prace zostały usunięte z kolekcji i naznaczone mianem „sztuki zdegenerowanej”. Mimo zawirowań politycznych, braku bezpieczeństwa finansowego i choroby, artysta kontynuował swoją twórczość, lecz jego prace utrzymane były w ciemnej kolorystyce, emanowały nastrojem smutku. Artysta zmarł w Locarno-Muralto w 1940 roku.

Alicja Wilczak

„Paul Klee – Making Visible”
Tate Modern
16 października 2013 – 9 marca 2014
www.tate.org.uk

Fot. 1. Paul Klee, Fire at Full Moon 1933, Museum Folkwang (Essen, Germany)
Fot. 2. Paul Klee, Remembrance Sheet of a Conception 1918, Norton Simon Museum (Pasadena, USA)
Fot.3. Paul Klee, Fire in the Evening 1929 © 2013 Digital Image, the Museum of Modern Art, New York/ Scala. Florence

Udostępnij

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *