Polska wystawa na Międzynarodowym Biennale Designu w Saint-Étienne

Organizowane od 1998 roku Biennale w Saint-Étienne to jedno z najważniejszych na świecie forów promocji designu. Już od dzisiaj otwarta tegoroczna edycja obejmuje 42 wystawy z 40 krajów, 12 głównych i 30 towarzyszących, oraz 24 firmy uczestniczące w programie Design & Shop.

Na zorganizowanym Biennale zobaczyć można m.in. polską wystawę „Od idei do obiektu – od obiektu do produktu”.

Polski design prezentowany jest na Biennale w Saint-Étienne już po raz czwarty. Debiutem była wystawa „Wobec konsumpcji” (2004) przygotowana we współpracy z Fundacją „Rzecz piękna”, która zakończyła się ogromnym sukcesem zdobywając Grand Prix Biennale. Od tego czasu polski design jest regularnie obecny w Saint-Étienne. W 2006 roku zaprezentowana została tam wystawa „Kooperacje. Polskie szkoły projektowe i przedsiębiorstwa”, współorganizowana ze Śląskim Zamkiem Sztuki i Przedsiębiorczości. Dwa lata później na Biennale pokazano wystawę autorstwa polskich kuratorek Czesławy Frejlich i Magdy Kochanowskiej „Laboratorium rzeczywistości – wzornictwo Europy Środkowej”, na której Polskę reprezentował Bartosz Mucha.

Podczas tegorocznej edycji Biennale polska wystawa „Od idei do obiektu – od obiektu do produktu” prezentowana jest w Mine Museum, mieszczącym się w zabytkowej kopalni.

Wystawa „Od idei do obiektu – od obiektu do produktu” prezentuje efekt warsztatów dla polskich i izraelskich studentów. Projekt powstał w ramach kontynuacji Roku Polskiego w Izraelu organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.

Istotą tej międzynarodowej i międzykulturowej współpracy między studentami był design społecznie odpowiedzialny, w którym projektant przez swoje świadome działanie może wpływać na rozwiązywanie problemów społecznych. Taki design, który nastawiony jest nie tylko na tworzenie pięknych przedmiotów i generowanie dochodów z ich sprzedaży, ale przed wszystkim na pomoc człowiekowi, który będzie je wytwarzał i z nich korzystał.

„Rezultatem projektu – mówi prof. Michał Stefanowski – była promocja współczesnego wizerunku Polski w Izraelu, spotkanie i wzajemne zbliżenie grupy opiniotwórczych młodych ludzi z obu krajów, a także stworzenie oferty produktów dla organizacji socjalnej.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *