Organizowana przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Paryża oraz Muzeum Guggenheima w Bilbao ekspozycja „Sztuka podczas wojny. Francja 1938–1947: Od Picassa do Dubuffeta” pokazuje, jak ówcześni artyści w obliczu okupacji hitlerowskiej i opresji Francji podczas II Wojny Światowej buntowali się przeciwko oficjalnych sloganom i instrukcjom władz. Francja początku XX wieku była przede wszystkim kulturalną stolicą świata. Hitler miał na tym punkcie kompleksy: pisarstwo, malarstwo, teatr, film, moda – Francja dominowała we wszystkich tych dziedzinach. Ówcześni artyści Francuscy wypracowali nowe estetyczne rozwiązania, które zmieniły sztukę.

Ogniska ruchu oporu pojawiały się we Francji, ale nie były one na tyle silne, aby odegrać znaczącą rolę. Po wojnie stworzono mit francuskiego ruchu oporu. Wielu ludzi, w tym artystów poddało się, oczekując na jakąś zewnętrzną interwencję, aż w końcu Francja została wyzwolona przez wojska alianckie. Strategie przetrwania były różne. Byli tacy wśród francuskich twórców, którzy jawnie kolaborowali. Byli też tacy, którzy z wojną nie chcieli mieć nic wspólnego. Ukrywali się gdzieś na prowincji, na południu Francji, by tam w spokoju zajmować się swoją pracą twórczą. W Paryżu życie kulturalne kwitło: czynne były teatry, opera, kina, kabarety. Prosperowała rozrywka – w myśl zasady, że trzeba rozerwać się, by zapomnieć o wojnie. Był to też pewien sposób na pokazanie, że Francja jednak się nie poddaje…

Na wystawie można zobaczyć ponad 500 prac setki artystów, w tym takich twórców jak m.in. Georges Braque, Jean Dubuffet, Marcel Duchamp, Alberto Giacometti, Wassily Kandinsky, Pablo Picasso i Józef Steib. Ta wyjątkowa wystawa odkrywa to, co do tej pory pozostawało w cieniu historii. „Malarstwem moim walczyłem jak rewolucjonista” – przekonywał na łamach „New Masses” Pablo Picasso.Ekspozycję można oglądać w Muzeum Guggenheima w Bilbao do 8 września.
źródło i fotografie: www.arteenguerra.guggenheim-bilbao.es
Fot.1. Pablo Picasso (1881–1973), „Kobieta siedząca na krześle” (Femme assise dans un fauteuil), 1941, Oil on canvas, 73 x 60 cm, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden, Norway, © Henie Onstad Art Centre, Norvège/Photo Øystein Thorvaldsen, © Succession Picasso 2013.
Fot.2. Charlotte Salomon (1917–Auschwitz concentration camp, Poland, 1943), Untitled (4917), 1940–42, Gouache on paper, 32.5 x 25 cm, Charlotte Salomon Foundation, Joods Historisch Museum, Amsterdam © Collection Jewish Historical Museum, Amsterdam © Copyright Charlotte Salomon Foundation.
Fot.3. Victor Brauner (1903–1966), The Encounter on 2 bis rue Perrel (La Rencontre du 2 bis rue Perrel), 1946, Oil on canvas, 85 x 105 cm, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, Gift Société des amis du Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, 1988 © Musée d’Art Moderne / Roger-Viollet © VEGAP, Bilbao, 2013.
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl
