W Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku trwa wystawa brytyjskiego artysty wyróżnionego nagrodą Turnera – Damiena Hirsta. Prace z serii „New Religion” powstałe w 2005 roku to zbiór sitodruków oraz prac rzeźbiarskich, które łączy temat wiary, sztuki, medycyny oraz technologii.
Są to charakterystyczne dla Hirsta tematy, które podejmował wcześniej np. w słynnej pracy „Fizyczna niemożliwość śmierci w umyśle istoty żyjącej” poprzez zatopienie rekina w formalinie i podważenie naszego pojęcia życia i żywotności, lub w rzeźbie „Na miłość boską”, gdzie wykorzystał znany sztuce motyw memento mori połączony z refleksją na temat rynku sztuki.

Wystawa „New Religion” przede wszystkim stawia pytanie czym różni się wiara w Boga od wiary w najnowsze technologie, czy też wiary w sztukę. Prezentuje w przeestetyzowany sposób opakowania na leki, tabletki i recepty oraz łączy te elementy z wizerunkami religijnymi (chociażby ozdabiając krzyż pigułkami), co może przywoływać na myśl charakterystyczny kicz prac Jeffa Koonsa. Jednak w przeciwieństwie do Koonsa, prace Hirsta wyraźnie mają angażować widza poprzez pytania, które stawiają: jak daleko posunięta jest nasza ślepa wiara w naukę? Dlaczego sztuka nie jest dla nas takim źródłem wiary jakim jest Bóg, czy też nowoczesna medycyna? Czy te wiary różnią się czymś od siebie, czy można być w obu przypadkach fanatykiem? Odpowiedzi można szukać w pracach, w których przeplatają się motywy znane ze sztuki religijnej oraz z tematyka związaną z nauką. Są to na przykład przedstawienia leków zakomponowane tak, aby przypominały wizerunki świętych, lub serce poprzebijane żyletkami i igłami nawiązujące do krwawiącego serca chrystusowego.
Istotne w tej wystawie jest to, że dzieła tworzą spójną całość o wyrazistym przekazie. Każda praca ma przeznaczoną do jej przechowywania drewnianą skrzyneczkę, co może przywoływać na myśl starodawną apteczkę lub relikwiarz. Ekspozycja mieści się w sali stylizowanej w pewnym stopniu na kaplicę, a obiekty rozmieszczone są tak, aby imitowały wyposażenie kościelne. Temat i forma współgrają ze sobą, tworząc harmonijną ekspozycję, która jest jednocześnie interesująca i prosta w odbiorze.

Damien Hirst – New Religion
CSW Łaźnia
wystawa do 27 września 2015
www.laznia.pl
1. „New Religion. The Altar Table”, Damien Hirst, CSW Łaźnia
2. „The Holy Trinity”, Damien Hirst, CSW Łaźnia
3. “The Stations of the Cross. II Jesus Carries His Cross”, Damien Hirst, CSW Łaźnia
Paulina Steklińska
Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl
