Więzi i relacje na wszystkich poziomach, czyli 18. Biennale w Sydney

Biennale w Sydney jest największym współczesnym wydarzeniem w Australii, prezentującym śmiałe i nowatorskie podejście do sztuki współczesnej z całego świata. Wystawa trwa ponad 12 tygodni, od 27 czerwca – 16 września 2012 i mieści się w samym sercu Sydney. Na tegorocznym Biennale zgromadzono 220 prac ponad 100 artystów z 44 krajów. Niemal połowa artystów stworzyła swoje dzieła specjalnie na tę okazję.

Tegoroczni kuratorzy – Belgijka Cathrine de Zeghers oraz Kanadyjczyk Gerald McMasters skupili swoją uwagę na artystach otwartych na współpracę, zarówno z innymi artystami, jak i publicznością, czego rezultatem są instalacje, performensy i działania z udziałem widzów. Zaprosili także artystów stosujących nietypowe lub nieznane media artystyczne, a także takich, którzy w zaskakujący sposób podchodzą do technik tradycyjnych. Stąd też sporo projektów o rękodzielniczym charakterze. W obiektach i instalacjach wykonanych lub wykonywanych w czasie trwania biennale artyści wykorzystują materiały naturalne, jak tkanina, papier, trzcina, drewno, lub surowce wtórne, jak guma, plastik, styropian i aluminium. Kuratorzy nie oczekują, że publiczność odkryje jedną właściwą interpretację wystawy, podkreślają raczej jej organiczny i procesualny charakter.

Tradycyjnie już Biennale odbywa się w kilku miejscach: Art Gallery of New South Wales i Museum of Contemporary Art, w ogromnej hali magazynów portowych nabrzeża Pier 2/3 oraz na wyspie Cockatoo Island. Każdej ekspozycji został nadany liryczny podtytuł, precyzując ważne dla kuratorów obszary tematyczne dotyczące relacji. „In Finite Blue Planet” w Art Gallery of New South Wales bierze za punkt wyjścia poczucie skończoności Ziemi, zarówno w sensie zglobalizowanej przestrzeni, ograniczeń eksploatacyjnych, jak i konsumpcyjnemu modelowi życia. Znaczącą przestrzeń poświęcono kartografii. Przykładem mogą być poetyckie defragmentacje map argentyńskiego artysty Jorge Macchi czy „City of Ghost” Nippana Oranniwesny z Tajlandii, czyli usypana z talku dla niemowląt kilkunastometrowa mapa złożona z planów kilku miast.

fot.1. Adam Cvijanovic ze swoją pracą ‘Rzeka’
fot.2. Monika Grzymala ze swoją instalacją ‘Rzeka’
fot.3 Philip Beesley ze swoją pracą
Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony www.boudist.com
Więcej informacji na temat Biennale w Sydney: http://bos18.com

Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *